Programm Donnerstag
Zeit | Donnerstag, 29. Januar 2026 |
8.30 | Registration |
9.00 | Welcome Sibylle Nideröst, Leiterin Institut Integration und Partizipation, Hochschule für Soziale Arbeit FHNW Olten, Schweiz Keynote 1: What’s wrong with working from home? Issues with health and work in the digital era (english) Prof. Ellen MacEachen, University of Waterloo, Canada Keynote 2: Health Checkup: About Employees and AI in Health Care (english) Prof. Dr. Sabine Pfeiffer, Friederich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg, Germany |
10.30 | Pause |
11.00 | Workshops – Hybrid and Tele Work (english and german) – Policy and Work (english and german) – Aspects of Combining Care and Work I (english and german) |
12.30 | Mittagspause |
13.45 | Workshops – Changing Organisation of Work (english and german) – Inclusiv Labour Market (german) – Aspects of Combining Health Care and Work II (german) |
15.15 | Pause |
15.45 | Keynote 3: Emerging Issues of Balancing Work and Care for Older Persons in the Era of Digitalization: Dilemmas in Supporting Working Carers in Japan (english) Prof. Mai Yamaguchi, Japan Lutheran College, Japan Keynote 4: Advancing Disability Rights and Reasonable Accommodation in the Workplace: Empowerment, Inclusion and Opportunities (english) Prof. Dr. Delia Ferri, Maynooth University, Ireland |
17.15 | Apéro |
18.00 | Konferenzdinner |
Keynotes
Prof. Ellen MacEachen, University of Waterloo, Canada
The COVID pandemic accelerated a move to technical and organisational conditions that facilitated working from home. In 2021, Statistics Canada estimated that 40% of Canadian jobs could be carried out from home and, in 2022, almost 30% of all workers in some European countries were teleworkers. Yet, now in 2025-2026, we seem to have a reactionary move back to the office, with employers are increasingly requiring a physical presence. This raises the question: what’s wrong with working from home? What difference does it make, and to whom?
This presentation will examine what we know about the economic, social and health benefits of the work-from-home phenomenon. In addition to what we know from the international literature, I will share recent findings from our Canadian study of schoolteachers who taught online. We found unequal occupational health conditions when the work turned digital. For teachers, working from home was a whole other job, with working conditions and work and health risks that different from in-person work. At the end of the presentation, I will provide insights about work-from-home conditions that are relevant for occupational health policy and collective agreements.
Ellen MacEachen is a Professor and Director in the School of Public Health Sciences at the University of Waterloo, Canada. Her research examines digital and platform work, precarious employment, and work injury and rehabilitation systems. She is particularly interested in international work disability policy. Her edited book, The Science and Politics of Work Disability Prevention, provides an international picture of social security systems, work and health. In 2024, she was awarded an Honorary Doctorate degree by Mid-Sweden University for outstanding contributions in research and education related to the complex relationships between individuals› health and well-being and the broader context of working life and societal welfare. MacEachen works closely with policymakers and community stakeholders, including injured worker advocacy groups.
Prof. Dr. Sabine Pfeiffer, Friederich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg, Germany
The healthcare system itself needs a checkup: a shortage of skilled workers, cost pressures, increasing demand due to an aging and more diverse population, and high stress levels and staff turnover are the prevailing symptoms. Many hope that AI will help solve this predicament. But can AI be the right medicine? From this perspective: the presentation deals with AI in healthcare. The first part addresses the fundamental limitations of AI. The second part presents how these limitations manifest themselves in everyday situations in the professional lives of healthcare workers, based on qualitative insights. The third part presents the results of a representative quantitative study of employees in the sector in Germany.
The data shows: How and where do employees use AI? What are their current experiences with AI? How helpful or hindering do they consider AI to be in different situations in their everyday work? What design premises are important to them when using AI? The data from the mixed methods study shows that dealing with AI is an ongoing design task and that qualified specialists are indispensable in this process. The data presented is based on qualitative and quantitative surveys conducted since 2022 as part of the BMBF project “VUKIM – Dealing reasonably with AI-assisted systems in medicine – Social aspects” and the DFG Priority Program 2267 “Digitalization of Working Worlds: Conceptualizing and capturing a Systemic Transformation.” The quantitative data was collected at the end of 2024.
Prof. Dr. Sabine Pfeiffer has held the Chair of Sociology (Technology – Work – Society) at FAU Erlangen-Nürnberg since 2018. After training and working as a toolmaker, she studied production engineering and then sociology, psychology, and philosophy at FeU Hagen. She completed her master’s degree in 1999. From 2000 to 2010, she was a researcher at the Institute for Social Science Research (ISF Munich), during which time she completed her doctorate (2003) and her habilitation (2009). From 2010 to 2014, she was a professor at Munich University of Applied Sciences and from 2014 to 2018 at the University of Hohenheim. Sabine Pfeiffer was a founding member of the BMAS Council for the World of Work and is currently, among other things, director of bidt – Bavarian Research Institute for Digital Transformation bidt and spokesperson for the DFG Priority Program 2267 “Digitization of Working Worlds.”
Prof. Mai Yamaguchi, Japan Lutheran College, Japan
In Japan, there has been a political shift toward digitalization to achieve a sustainable society and to handle hyper-aging and depopulation. Issues related to digital transformation (DX) have gradually grown within Japanese welfare system. The emergent use of Artificial intelligence (AI), especially with the advent of generative AI, impact on both the working conditions and care settings. This presentation aims to explore emerging issues of balancing work and care for older persons in the era of digitalization and to discuss dilemmas in supporting working carers in Japanese political, demographical and social contexts. It outlines Japanese policy developments in Carer support, Work Life Balance, and Long-term care (LTC). Although the public Long-term Care Insurance (LTCI) program is a core of nationwide care for older persons, out-of-pocket LTC services outside of LTCI program is growing due to privatization. The availability and affordability of formal care is related to financial and phycological issues of leaving (or not leaving) workforce due to caring responsibilities. From human rights perspectives, I focus on the consequences in interrelatedness among paid work, unpaid care work, and formal care in the era of digitalization. Although digital technology could use to improve condition of lives of working carers, new issues of balancing work and care have arisen. The empirical findings indicated those working carers are mostly overloaded and accumulating disadvantages over the life-course. Discussions include possibility of the more collaborate approach to ease dilemmas in supporting working carers. Implications for policy, employer, and practice will be explored.
Mai Yamaguchi is a Professor in Department of Integrated Human Studies and Graduate School of Social work at Japan Lutheran College, Japan. She holds a Master of Science in Gerontology (University of Southern California, USA) and PhD in Social Work (Sophia University, Japan). She acted as the Director of the Comprehensive Clinical Consultation Centre at Japan Lutheran College. As Director of Carers Japan, she is in charge of global networking within IACO (International Alliance of Carers Organization) members. Her research focuses on Supporting carers, Long-term care (formal & informal care), Gerontological Social work, and Digitalization of Care. She has implemented and/or joined numerous research projects in the fields of Long-term Care and/or Studies on caring. Recent publications include: The Challenging Role of Informal Carers Within the Long-Term Care System in Japan: Focusing on Issues of Japanese Working Carers (Yamaguchi, 2023). She has led the Japan-Lithuania Joint Seminar (Technologies in Social Care: Considering Future Directions for Social Work Professionals in Japan and Lithuania) in 2019.
Prof. Dr. Delia Ferri, Maynooth University, Ireland
This presentation outlines the core tenets of the right to work as enshrined in Article 27 of the United Nations Convention on the Rights of Persons with Disabilities (CRPD), which nowadays represents the main normative standard for the protection of disability rights. In doing so, the presentation highlights and critically discusses the obligations that the CRPD places on States Parties to make the labour market and work environment open, inclusive, and accessible. A particular focus is placed on the role of reasonable accommodation in empowering and including persons with disabilities in employment settings.
Staring from the definition of reasonable accommodation included in Article 2 CRPD, the presentation will discuss the meaning of “reasonableness” and the limit to the duty to accommodate for the purpose of the CRPD. The presentation then moves on to highlight challenges in the implementation of Article 27 CRPD and persisting barriers. Taking into account relevant case law of European courts (bot national courts and supranational courts such as the Court of Justice of the European Union), as well as existing research and data, the presentation discusses practical challenges in implementing reasonable accommodation.
The presentation concludes by presenting best practices to foster inclusive employment and ensure full and effective participation of persons with disabilities in the workforce, and by highlighting ways forward to fully implement Article 27 CRPD.
Delia Ferri is a Professor of Law at Maynooth University (MU) and co-Director of the MU Assisting Living & Learning Institute. She is affiliated researcher at the DIRPOLIS Institute (Institute of Law, Politics and Development) of Scuola Superiore Sant’Anna (Italy), and a fellow at the Burton Blatt Institute of Syracuse University (USA). She is a senior member of the European Disability Expertise network funded by the European Commission. Since June 2023, she is a member of the Scientific Committee of the Fundamental Rights Agency of the European Union. Prof. Ferri is a widely recognized expert on disability law and policy and has taken part in several academic projects and EU-funded policy studies. She has published in highly ranked peer-reviewed journals including, among many others, European Constitutional Law Review, European Law Journal, European Law Review and Journal of Human Rights Practice.
Workshops
Pamela Hopwood, University of Waterloo
With more people working online, there is increasing need to understand the health impacts of this digital work. As part of a large international study of health and safety of online teachers, we conducted a systematic review of the qualitative research on this topic, focusing on schoolteachers of kindergarten to grade 12. We focused on qualitative studies because we wanted to identify how health conditions developed and were experienced by teachers in relation to the online work context. We searched four databases for peer-reviewed qualitative journal articles published from 2013-2023. Data about occupational health hazards and solutions were extracted and synthesized. The 26 included qualitative studies ended up being set in the context of online teaching during the COVID lockdowns; however, our data extraction centred on data related to the general health effects that were attributable to online work, rather than specifically COVID lockdown conditions.
Psychosocial health effects were the most prominent, with stress as an extensive overarching theme. Teacher’s stress was often related to job demands, which grew in the context of online teaching. The expansion of work was evident in areas such as higher workload, work-home overlap, technostress, and the emotional labour of online social relations with students and families. Given these elevated stressors, educators’ felt their own health and wellbeing were sometimes not considered by their managers. The studies noted the importance of organizational supports, leadership, technology training and support, and opportunity for sharing resources and collaborating within the profession, suggesting these are valuable for mediating teacher stress when online teaching.
Overall, online teaching increased teachers’ stress. With online teaching now as an entrenched practice, we identify multiple levels of intervention that can contribute to developing sustainable work and teaching practices for online educators and may reduce negative health effects of online teaching.
Ilana Nussbaum Bitran und Guido Becke, Universität Bremen
Ausgangslage:
Spätestens seit der Corona-Pandemie haben sich hybride Arbeitsstrukturen als „Wechsel zwischen Präsenzarbeit im Büro und der Arbeit von zu Hause“ (Entgelmeier et al. 2023: 112) in der Arbeitswelt weit verbreitet und sind gekommen, um zu bleiben. Diese Transformation der Arbeit führt zu einer neuen Form hybrider betrieblichen Sozialität, welche Folgen für die betriebliche Arbeitskooperation und für die sozialen Ordnungen von Betrieben im Sinne betrieblicher Moralökonomien (vgl. Kotthoff 2023) hat.
Fragestellung:
In diesem Beitrag, untersuchen wir, welche Wirkungen hybride Arbeit auf den sozialen Zusammenhalt in Betrieben hat und zeigen Gelingensbedingungen für eine sozialintegrative und gesundheitsförderliche Gestaltung hybrider Arbeit. Methoden und Kernergebnisse: Unsere Ergebnisse basieren auf zwei qualitativen Betriebsfallstudien in den Branchen Finanzen und IT-Services. Mit Hilfe von zwölf Interviews und acht Gruppendiskussionen mit Führungskräften, Mitarbeitenden, Betriebsräten und HRM-Managers zeigen wir, dass trotz der Intensivierung von hybriden Arbeitsformen Kopräsenz immer noch eine wichtige Rolle spielt, vor allem wenn es um Vertrauensentwicklung und Verarbeitung von Konflikten geht. Die sozialen betrieblichen Bindungen verlagern sich und werden standortübergreifend; individuelle und private Anliegen, wie Fürsorgeverpflichtungen, erhalten eine stärkere Berücksichtigung in Beschäftigungsverhältnissen. Dies kann mitunter Konfliktpotenzial hinsichtlich Gerechtigkeitsfragen zwischen Kolleg:innen hervorrufen. Die Eigenverantwortung in der Organisation der Arbeit und des Arbeitsplatzes sowie der steigende Koordinationsaufwand können sich belastend auf die Beschäftigten auswirken. Insofern kann die Hybridisierung hinsichtlich der Vereinbarkeit neben gesundheitsförderlicher Wirkung auch gesundheitsbelastend sein. Unsere empirischen Daten zufolge, sind u.a. klare Betriebs- und Teamregeln sowie gute Führung (auf Distanz) Gelingensbedingungen für eine sozialintegrative und gesundheitsförderlich gestaltete hybride Arbeit wesentlich.
Ausblick:
Unsere Ergebnisse erlauben es, vorhandene Konzepte betrieblicher Sozialität zu überprüfen und in Richtung netzwerkförmiger arbeitsbezogener Sozialität weiterzudenken. Zudem bieten die Studienergebnisse Optionen, praktische Maßnahmen für eine gesundheitsorientierte wie sozialintegrative Gestaltung hybrider Arbeit zu entwickeln.
Joachim Gerich, Johannes Kepler University Linz
Previous survey research suggests that telework may increase sickness presenteeism (SP) defined as working despite ill health. We present results from a vignette study where respondents were shown ten hypothetical scenarios where they wake up with health complaints and were asked to decide whether to call in sick, attend the workplace, or work from home if applicable (virtual SP).
Results show that symptom severity – especially body temperature – has the strongest impact on attendance decisions. Among respondents without the option to work from home, the propensity to work despite discomfort was 80% in situations with a normal body temperature, compared to 63% in situations with an elevated temperature (37.5°C) and to 24% with a high temperature (38.3°C). The corresponding propensities are higher for those with the option to work from home (85% normal temperature, 74% elevated, and 34% at high temperature). However, within this group the propensity to choose virtual SP is higher than the propensity to choose onsite SP at any body temperature. Respondents who decided to work were also asked whether they would adjust their working routines when feeling sick.
The findings indicate that respondents who chose virtual SP reported significantly more adjustments such as taking more breaks, reducing working hours, performing simple tasks and postponing complex activities. Respondents who opted for onsite SP were more likely to take medication to accomplish work. On the one hand, our results confirm earlier findings from observational studies that telework may increase SP. On the other hand, our findings suggest that this increase is predominantly in the form of virtual SP, whereby employees are able and willing to adjust their work routines to their health conditions. Although telework may increase SP, its potential negative health effects could be mitigated by allowing greater flexibility to adapt work routines to health constraints.
Barbara Germann, Hochschule für Angewandte Psychologie FHNW
Zahlreiche Schweizer Gemeinden setzen die Empfehlungen des UN-Behindertenrechtsausschusses zur Umsetzung des UNO-Übereinkommens über die Rechte von Menschen mit Behinderungen (UNO-BRK) um. Dabei ist oft unklar, ob die beschlossenen Massnahmen tatsächlich Wirkung entfalten. In Zusammenarbeit mit einer Schweizer Stadt entwickeln wir ein Instrument zur Evaluations- und Wirkungsmessung der im Rahmen der UNO-BRK eingeführten Massnahmen. Dieses Instrument wird im Kontext eines Forschungsprojekts konzipiert und getestet.
Die Wirkung der Massnahmen wird auf zwei Ebenen gemessen, beide werden mit einem Mixed Methods Ansatz (Kuckartz, 2014) ausgewertet:
- Verwaltungsebene:
Bereits existierende Instrumente helfen Städten, relevante Indikatoren zur Wirksamkeit ihrer Massnahmen zu bestimmen und zu messen (Rebernik et al., 2020; Salha et al., 2020). Diese Instrumente sind jedoch meist für andere Länder konzipiert und berücksichtigen spezifische Schweizer Rahmenbedingungen, wie das Wahlsystem, unzureichend. Das Projekt untersucht daher, wie vorhandene Checklisten und Tools an die Bedürfnisse Schweizer Städte angepasst und erweitert werden können.
Forschungsfrage 1: Wie kann eine Evaluations- und Wirkungsmessung von Massnahmen zur Gleichstellung von Menschen mit Behinderung auf Verwaltungsebene ausgestaltet werden, die auf bestehenden Stärken aufbaut?
Erhebung: 1. Workshops Indikatorenentwicklung => Entwicklung Vorlagetool; 2: Erste Messung; 3: Evaluation; 4: finale Messung. - Zielgruppe Menschen mit Behinderung:
Um die Relevanz der Massnahmen für die Be-troffenen zu überprüfen, ist eine gezielte Wirkungsmessung in dieser Gruppe notwendig. Derzeit fehlen geeignete Instrumente, die den Einfluss städtischer Massnahmen auf Teil-habe und Gleichstellung umfassend erfassen. Bestehende Checklisten fokussieren meist auf Wohlbefinden oder einzelne Lebensbereiche und berücksichtigen nicht die Wirkung politischer Massnahmen (Üstün et al., 2010). Ziel ist die Entwicklung eines Instruments, das die spezifischen Bedürfnisse der Zielgruppe abbildet.
Forschungsfrage 2: Wie lässt sich die Wirkung städtischer Massnahmen zur Teilhabe und Gleichstellung aus Sicht der Betroffenen effektiv erfassen und priorisieren
Erhebung: 1 Erstellung Befragungstool; 2. Sounding Befragungstool und Anpassungen; Teil 3: finale Messung.
Die entwickelten Instrumente werden vorgestellt und erste Ergebnisse erläutert.
Nai-Yi Sun, National Taiwan University
Taiwan has incorporated the UN Convention on the Rights of Persons with Disabilities (hereinafter as “CRPD”) by the CRPD Implementation Act into the domestic legal system in 2014. Initially, both the notion of “reasonable accommodation and the definition of forms of discrimination on the basis of disability including denial of reasonable accommodation under the CRPD were concepts largely foreign to Taiwan’s legal framework. In the past decade, certain laws have incorporated the concept of reasonable accommodation through legislative amendment such as the Special Education Act, Detention Act and Prison Act. However, with respect to Art. 27 of the CRPD concerning work and employment, the Minister of Labor has been slow to propose legislative amendment that would embed this notion into relevant legal framework.
The main difficulty lies in the legal consequence of refusal in the field of employment. Should an employer’s denial to provide reasonable accommodation amount to discrimination on basis of disability, the precise legal implication of such a finding is still subject to considerable controversy. In light of abovementioned consideration, the Minister of Labor merely issued guidelines for employer’s reference without legal biding. On the other hand, in certain cases concerning to employment, the civil and administrative courts have examined the claims for reasonable accommodation raised by persons with disabilities, reviewing such claims in light of the CRPD principle of substantive equality.
This paper aims to analyze the impact of the guideline of reasonable accommodation for work and employment and compare them with case law of courts. This study will also consider possible legal approach to anti-discrimination law.
Lea Widmer, Hochschule für Soziale Arbeit FHNW
Obwohl Beschäftigte in einfachen Tätigkeiten während der COVID-19-Pandemie kurzzeitig mediale Aufmerksamkeit erhielten und rund 20% der Arbeitnehmenden in Tätigkeiten ohne formale Qualifikationsanforderungen sind, bleiben sie im Alltag wie auch in der Forschung weiterhin im Hintergrund. Da ihre Tätigkeiten oftmals physisch und psychisch belastend sind, die Entlohnung eher gering ist sowie die Arbeitszeiten oftmals unregelmässig sind, kann dies einerseits dazu führen, dass die Tätigkeiten nicht bis zum regulären Pensionsalter ausgeführt werden können, und andererseits ihr soziales Netzwerk eher auf die Familie und Personen aus dem Betrieb beschränkt ist.
Der vorliegende Beitrag beschäftigt damit, welche Handlungsorientierungen sich bei Beschäftigten in einfachen Tätigkeiten (z.B. Strassenreinigung, Haushaltshilfe oder Logistik) in der Gestaltung ihres Erwerbslebens sowie ihres sozialen Netzwerkes rekonstruieren lassen. Dafür wurden Interviews mit Beschäftigten geführt zu ihrem beruflichen Werdegang sowie zu ihrem sozialen Netzwerk, wobei die Transkripte mit der dokumentarischen Methode analysiert und die egozentrierten Netzwerkkarten mit der qualitativ strukturalen Analyse ausgewertet wurden. Dabei zeigten sich unterschiedliche Handlungsorientierungen im Erwerbsleben, in der sozialen Einbindung als auch bei sozialer Unterstützung sowie vielfältige Relationen zwischen diesen Orientierungen, welche sich u.a. auf die Zukunftsaussichten in der Erwerbsarbeit auswirken.
Janna Küllenberg, Hochschule für Angewandte Psychologie FHNW
Der zunehmende Fachkräftemangel in der Ärzteschaft wird wesentlich durch eine unzureichende Vereinbarkeit von Berufs- und Privatleben verschärft (Bolliger et al., 2016). Im Zentrum dieses Problems steht eine Arbeitskultur, die auf Präsenz, permanente Verfügbarkeit und ein Bild des „idealen Arztes“ ausgerichtet ist (Germann et al., 2025). In einer quantitativen Studie mit Spitalärzt*innen wurde untersucht, welche Aspekte der Arbeitskultur mit drei zentralen Outcome-Variablen zusammenhängen: (1) der wahrgenommenen Vereinbarkeit in der Klinik, (2) der Absicht, das Unternehmen aufgrund mangelnder Vereinbarkeit zu verlassen, sowie (3) der Diskrepanz zwischen Wunsch- und tatsächlichem Arbeitspensum.
Grundlage bildete eine adaptierte Version der Work-Home Culture Scale von Dikkers et al. (2007), welche fünf Dimensionen erfasst: (a) organisationale Unterstützung, (b) Vorgesetztensupport, (c) kollegialer Support, (d) wahrgenommene Karrierekonsequenzen und (e) organisationale Zeitanforderungen.
Eine von uns durchgeführte Hauptkomponentenanalyse ergab eine dreifaktorielle Struktur: organisationaler Support (inkl. Vorgesetztensupport), Support auf Teamebene und hinderliche Faktoren (z. B. negative Karrierekonsequenzen oder hohe zeitliche Anforderungen). In Regressionsanalysen wurde der Zusammenhang dieser drei Faktoren mit den oben genannten abhängigen Variablen untersucht. Die Ergebnisse zeigen, organisationaler Support hat in allen drei Modellen einen signifikanten positiven Einfluss: Je höher dieser wahrgenommen wird, desto besser wird die Vereinbarkeit eingeschätzt, desto geringer die Abwanderungsabsicht und desto kleiner die Differenz zwischen gewünschtem und tatsächlichem Pensum. Hinderliche Faktoren wirken sich negativ auf die wahrgenommene Vereinbarkeit sowie auf die Abwanderungsabsicht aus. Support auf Teamebene zeigte keinen signifikanten Effekt.
Die Ergebnisse unterstreichen die zentrale Rolle der Organisation für eine gelingende Vereinbarkeit im ärztlichen Berufsalltag. Resiliente Teams allein können fehlende strukturelle und kulturelle Unterstützung durch die Organisation nicht kompensieren. Die Präsentation stellt praxisnahe Interventionsansätze sowie Best Practices vor, die in Zusammenarbeit mit Spitälern im Rahmen eines angewandten Forschungsprojekts entwickelt und erprobt wurden.
Hedva Vinarski-Peretz, The Academic Yezreel Valley College
he workforce and organizations face occupational challenges related to an ageing society and eldercare. Greater longevity means more family care in the community, which costs employees. Elderly care can be time-consuming and stressful, affecting careers, employment and health. Despite that vast body of studies have tried to reveal the consequences of work-eldercare conflict, we know little about its effect on employees› intention to leave the labor market. The present study responds to this gap by focusing on the micro-individual perspective and the experiences of employees who combine paid work and unpaid care (for old age relatives) with regard to their intention to quit.
Utilizing the Turnover Model and the Informal Caregivers Integrative Model (ICIM), we explore the impact of two primary stressors (care burden and work demand), one secondary stressors (work–family conflict) and emotional exhaustion on the intention to leave among employees with eldercare responsibility. A quantitative survey was administered to 500 employees who concurrently engaged in employment and eldercare, at three time points. The findings indicate that caregiving is associated with an increased desire to quit. In particular, work-family conflict (a secondary stressor) and a sense of exhaustion have been shown to be key mediators in the relationship between employees› primary stressors (care burden and work demand) and turnover intentions. The presence of primary stressors in itself does not increase intentions to quit. This study expands our understanding of the occupational and psychological stressors that predict turnover intentions. Also, it offers a more holistic implementation of ICIM, focusing on the role of burnout as a key mediator between stressors and outcomes and validating the Turnover Model. Research and practice can be informed by insights into how work, family and caring for elderly relatives can create conflicts, leaving individuals without the necessary resources to fulfil their social obligations.
Hanna Haag, Frankfurt University of Applied Sciences
Gesundheit und Well-Being von Wissenschaftler*innen in Sorgeverantwortung sind bisher wenig beachtete Themen, obwohl Studien die negativen Auswirkungen akademischer Arbeitsbedingungen betonen (z. B. Barkhuizen et al., 2014; Schnabel, 2006; Burian et al., 2022; Nichols et al., 2022). Noch dominiert das Ideal des weißen, männlichen, sorgenfreien Wissenschaftlers (Haag et al., 2024; Haag/Tolasch, 2025), das wenig Raum für Sorgearbeit lässt. Die COVID-19-Pandemie hat diese Problematik verschärft: gestiegene Belastungen, Gesundheitsrisiken, soziale Isolation und prekäres Beschäftigungssituationen – insbesondere bei Early Career Researchers – beeinträchtigen das Wohlbefinden (Gewin, 2021; Ratke et al., 2021; Haag, 2025). Zugleich hat sich die Digitalisierung wissenschaftlicher Arbeit beschleunigt. Homeoffice und Telework ermöglichen zwar flexiblere Vereinbarkeit (Getto & Zellweger, 2021; Rosak- Szyrocka et al., 2022), doch steigen damit auch die Anforderungen an ständige Verfügbarkeit – mit teils negativen Folgen für Gesundheit und Selbstsorge (Castro-Trancon et al., 2024; Kniffin et al., 2021; Sevic et al., 2025; Felfe et al., 2022; Krick et al., 2024). Gerade im Hochschulbereich fehlen jedoch belastbare Daten zu diesen Effekten (Heiden et al., 2021; Widar et al., 2022).
Der Beitrag basiert auf zwei qualitativen Studien an der Frankfurt University of Applied Sciences mit Wissenschaftler*innen in Sorgeverantwortung. Die Daten wurden mittels Gruppendiskussionen erhoben und mit Hilfe der Grounded Theory und dokumentarischen Methode ausgewertet. Die Ergebnisse zeigen: Digitalisierung erleichtert zwar Sorgearbeit im Sinne besserer Vereinbarkeit, erhöht aber gleichzeitig Leistungsdruck und Selbstausbeutung – insbesondere bei prekären Arbeitsverhältnissen. Diese Belastungen werden stark individualisiert, obwohl sie strukturell bedingt sind. Um nachhaltige Strukturveränderungen im Arbeitsfeld Wissenschaft voranzutreiben, muss daher die Gesundheit der Beschäftigten mitberücksichtigt werden. Hierbei gilt es auch, Sorge nicht als defizitär, sondern als Ressource wissenschaftlicher Arbeit anzuerkennen.
John Selander, Mid Sweden University
Introduction and background:
Activity-based workplaces (ABWs) have become a widespread organizational trend, aiming to increase flexibility, collaboration, and productivity by removing fixed desks and instead offering a variety of shared work zones. These zones typically include open areas for collaboration, quiet zones for concentrated work, and informal spaces for social interaction. In ABWs, employees are expected to select workspaces suited to their task at hand, thereby gaining autonomy and supporting agile workflows. However, while ABWs offer potential benefits for many workers, there is growing concern about how these environments accommodate employees with disabilities.
Aim:
The aim of the current study was to explore how employees with disabilities experience activity based workplaces. Method: The study has an inductive qualitative design. Seven semistructured interviews were conducted with employees in a municipally governed organization in central Sweden. The participants represented a variety of disabilities, including physical, cognitive, and sensory impairments.
Results:
A thematic analysis yielded four overarching themes: (1) ABW takes energy, (2) Organizational resistance to workplace adjustments, (3) Work from home – the valve that make it possible (4) A workplace shaped for others.
Conclusion:
The study highlights some complex challenges that ABWs pose for employees with disabilities. While ABWs intend to promote flexibility, equality, and modern ways of working, the findings show that ABW create barriers related to predictability, energy management, and inclusion. Crucially, the study shows that when organizations rely on remote work as the primary form of “adjustment”, they risk bypassing the core issue: the need to design inclusive, adaptable environments that support all employees, not just the able-bodied norm. By amplifying the voices of employees with disabilities, this research contributes to a growing understanding of how inclusive design must move beyond intention and into practice.
Mathilde Niehaus, Universität Köln
Die Transformation der Arbeitswelt verlangt nicht nur technologische Anpassungsleistungen, sondern stellt auch neue Anforderungen an inklusive Führungskulturen. Vor diesem Hintergrund analysiert die vorgestellte Studie u. a. die Offenlegungsdynamiken von Führungskräften mit gesundheitlichen Beeinträchtigungen im Kontext psychologischer Sicherheit, wahrgenommener Unterstützung und organisationaler Rahmenbedingungen.
Die Forschungsergebnisse basieren auf den Studien der Forschungsgruppe Niehaus, Groth, Bauer, Chakraverty und Greifenberg. Die empirische Basis bilden die Befragung von N = 849 Beschäftigten, davon n = 65 Führungskräfte mit gesundheitlichen Beeinträchtigungen. Vielen von ihnen sieht man die Beeinträchtigung nicht an. Gerade deshalb stellt sich im beruflichen Kontext die Offenlegung der Beeinträchtigung für Führungskräfte als besonders komplexe Herausforderung dar.
Die Studie zeigte, dass die Entscheidung zur Offenlegung signifikant mit der wahrgenommenen Unterstützung korreliert und sichtbare Beeinträchtigungen die Offenlegungswahrschein-lichkeit erhöhen. Die Kenntnis über potentielle formale Unterstützungsangebote ist gering. Die Erkenntnisse verdeutlichen, dass inklusive Arbeit nicht allein eine Frage der strukturellen Barrierefreiheit ist, sondern auch der sozialen Sicherheit, die durch Führung, Teamklima und institutionelle Kommunikation gestaltet wird. Um psychische Belastungen und berufliche Nachteile zu vermeiden, sind Strategien sowohl auf individueller als auch organisationaler Ebene erforderlich. Praktisch unterstreichen die Ergebnisse die Notwendigkeit vertrauensfördernder Führung sowie gezielter Sensibilisierungsmaßnahmen. Das Spannungsfeld zwischen Führung, Gesundheit, Leistungsanspruch und Offenlegungsbereitschaft stellt eine bislang vernachlässigte Dimension aktueller Transformationsprozesse dar.
Literaturhinweise
Lülf, I., Bauer, J., Chakraverty, V., Groth, S. & Niehaus, M. (2023). Inklusiver arbeiten, zusammenarbeiten und führen – Erfahrungen mit einer Sensibilisierungskampagne an einer Hochschule. RP Reha – Recht und Praxis der Rehabilitation, 1(2023), 5-9.
Niehaus, M., Groth, S., Buchholz, V., Bauer, J., Chakraverty, V. & Greifenberg, A. (2020). Befragung: Vielfalt ist Stärke. mituns – Zeitschrift für die Mitarbeiterinnen und Mitarbeiter der Universität zu Köln, 6/2020, 29-30.
Hedva Vinarski-Peretz, The Academic Yezreel Valley College
The rise in family caregivers combining care and work has resulted in a growing public and academic interest in work-life balance among this demographic. Therefore, it is highly pertinent to gain an understanding of the emotional exhaustion and work-family imbalance experienced by family caregivers, as well as the factors that influence these issues within the workplace, in relation to their jobs, and in relation to their families.
The study aimed to examine how types of job resources and job demands affect bidirectional work-family conflict by considering two mediating variables: care engagement and emotional exhaustion. Specifically, we examine two paths. First, how three types of job resources – colleagues› support, supervisors› support and caregiver-friendly workplace policies influence bidirectional work-family conflict. Second, how job demand and care burdens affect support bidirectional work-family conflict. A cross-sectional design was employed among 383 employees who identified themselves as family caregivers, at two chronological waves, with all variables measured in each wave. The findings indicate that emotional exhaustion mediates the association between work demands, caregiver burden and bi-directional work interfering with family conflict. That is, more work demands and caregiver burdens increase employees› emotional exhaustion, which, in turn, worsens the bi-directional work-family conflict. More support from colleagues and from supervisors increases employees› emotional exhaustion, which, in turn, contributes to lowering the bi-directional work-family conflict.
Our findings also reveal unexpected outcomes, as it was observed that the job resources of caregiver-friendly workplace policies did not contribute to less experienced emotional exhaustion and decreased level of bidirectional work-family conflict. Furthermore, more work demands, care burdens and care engagement were not associated with higher bidirectional work-family conflict. Our findings highlight the need to reveal the negative aspects of the work-eldercare axis and explore how workplace resources can reduce the impact on family caregivers› emotional exhaustion and work-family balance.
Dietrich Engels und Clarissa von Drygalski
Silvia Keller und Yasemin Körtek
Nicole Hamori und Damaris Fischer
Thomas Geisen und Sibylle Nideröst
Charlotte Dötig und Karl Krajic
Einleitung: Care durch Angehörige ist in den meisten europäischen Ländern das vorherrschende Modell für die Versorgung von älteren und hochaltrigen Personen. Wohlfahrtsstaatliche Konzepte in den meisten Ländern gehen davon aus, dass die Pflege alter Menschen Aufgabe der Familie ist. Diese Privatisierung der Pflegeverantwortung geht einher mit einer mangelnden Anerkennung der Tatsache, dass Care negative Auswirkungen für die Carer haben kann, wie wirtschaftliche Verluste, soziale Ausgrenzung und Verluste an geistiger und körperlicher Gesundheit. Mehrere dieser Konsequenzen hängen damit zusammen, dass viele informell Pflegende ihre Beschäftigung reduzieren oder aufgeben (müssen).
Bezüglich der gesundheitlichen Auswirkungen wird die Vereinbarung von Erwerbstätigkeit und Care primär als eine Doppelbelastung diskutiert. Der Verzicht auf eine dieser beiden Aufgaben wird als mögliche Entlastung angesehen.
Über die Situation, die Praktiken und die gesundheitsrelevanten Ressourcen derjenigen, die versuchen, ihre Erwerbstätigkeit fortzusetzen und gleichzeitig informelle Careaufgaben zu übernehmen, gibt es bisher relativ wenig systematisches Wissen.
Die Methodik: An dieser Forschungslücke setzte das Projekt: Combining Employment with Care for the Aged – COMBECA an. Dabei handelte es sich um eine länderübergreifende, multiperspektivische Studie in Österreich und der Schweiz (FORBA Wien und FHNW Hochschule für Soziale Arbeit Olten, finanziert durch FWF und SNF) über die Relevanz, Praktiken und Auswirkungen der Vereinbarkeit von Erwerbsarbeit und Care im betrieblichen Kontext. Die Ergebnisse werden als Grundlage für das vorliegende Paper verwendet.
Außerdem wird mit einem mehrdimensionales Gesundheitskonzept (Pelikan 2007, 2009) gearbeitet, das Perspektiven auf die physische, psychische und auch soziale Gesundheit umfasst. Es werden Perspektiven auf die wahrgenommenen Gesundheitsrisiken von Carern eröffnet und wahrgenommene Gesundheitschancen, insbesondere Ressourcen, die bestimmte Gesundheitsaspekte stabilisieren oder sogar steigern, vor dem Hintergrund der Vereinbarung dargelegt.
Ergebnisse: Die Ergebnisse deuten darauf hin, dass je nach betrieblichem Kontext verschiedene Umgangsformen wichtig für die erwerbstätigen Carer sind, um die Vereinbarung zu unterstützen und ihre Gesundheit auf physischer, psychischer und sozialer Gesundheit zu stärken.
Karl Krajic